събота, 9 ноември 2013 г.

Защо съзнанието за добро и лошо не е достатъчно за обществените промени?

Ако изходим от единичното съзнание за доброто и лошото, нищо не предполага, че ако се съберат двама и повече човека, те ще имат еднакви или близки разбирания  за добро и лошо. За да могат да вършат съвместна работа, както това става в обществения живот, те би трябвало да могат да постигат съгласие за доброто и лошото, за да могат след това на негова основа да се стремят да не правят лошото и съответно да се опитват да измислят, проверяват, решават заедно какво и как да правят с цел да постигат доброто на дело. Тоест необходимо е да могат да измислят, развиват и  възприемат етика за общуването, отношенията, делата, която да им помага да обединяват различните мнения, идеи, обяснения и от тях да стигат до поправки, решения, промени, начини, средства, чрез които да правят връзката между лошото, като начало на промените и доброто, като крайна цел на мисленето и делата. Това е още по-необходимо, когато сме преминали през исторически период, при който традициите са били отречени и прегазени, а издигнатата на тяхно място етика не само не е допринесла за промени към добро, но и е провалила обществото и го е оставила на произвола на съдбата. Проблемът обаче произтича от факта, че макар и самоунищожила се като социален фактор, старата етика остава в мисленето, поведението и навиците на хората, независимо дали те си дават сметка за това или не. Така че съзнанието за добро и лошо не е достатъчно за промените, защото обществото се нуждае от самосъзнание за старите мислене и навици, за да може да развие воля за тяхната промяна, от една страна, както и защото е необходимо самостоятелно и наново да може да развива обществено мислене и познание за промените и успехите, от друга страна. Дори и да има у нас единици, които смятат, че имат достатъчно съзнание за доброто и лошото, защото са се образовали от световните постижения, това все още не означава, че има сила и дух, които да помагат така за обединението на обществото, че да помагат за постигането на общо съзнание и познание, които да са от полза за промените. Но тъй като и теорията и практиката ни са толкова изостанали спрямо европейската традиция, че каквато и теория и практика да съществуват разработени по света, това с нищо не отменя необходимостта да се учим сами да измисляме и постигаме заедно желанията, волята, целите си като общество. И е очевидно, че само с преписване на чужди конституции, закони, стандарти няма как да напредваме, защото това е формална промяна на мисленето и поведението или това поне е примера, който дават хората, които се напъват да проявяват активност в общественото пространство. Едно нещо е да се учи и развива теорията, а съвсем друго, да се използва тя, за да се измислят и изработват на нейна основа поправки, решения, планове, проекти и програми, които да се изпълняват на дело и да водят до желаните резултати и промени. Така че се нуждаем не само от съзнание за доброто и лошото, но и от самосъзнание за нашето съзнание за доброто и лошото, тоест от съзнание за съвместните воля, необходимост, полза, които ни дават основа да се стремим към разбирателство и съгласие, чрез които да договорираме общите си усилия и работа по пътя към промените към общо добро. Съзнанието за общи интереси и добро е необходимо, за да надскочим настоящето състояние на обществения живот, което се характеризира с това, че всичко е оставено на самотека на нещата и на индивидуалния егоизъм, като основа за обществените отношения. Всъщност не знам дали все още общото съзнание за добро и лошо не липсва до такава степен, че всичко в общественото пространство да се изчерпва с борбата за пари, власт, и служби. И така докато „умните се намъдруват, лудите се налудуват”, а доброто на народа никъде се не види и промените към добро са добри само, за да си чешат езиците  и да се учат на демагогия. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар