сряда, 15 ноември 1989 г.

ИНТЕЛИГЕНЦИЯ И НАРОД – ОБЕДИНЕНИ УСИЛИЯ В ОБЩА ПОСОКА, А НЕ НЕДОВЕРИЕ И ВРАЖДЕБНОСТ

          По всяко време на развитие в обществото е имало разнообразни и сложни взаимоотношения между отделните социални групи.  Винаги тези взаимоотношения са били по-прости и ясни, когато се разглеждат в светлината на определящите социални отношения.  Отделянето им от обществото често  води до объркване и пропуски, а те от своя страна са водели до изграждането на непълни,  непоследователни и  погрешни  позиции. 
          По принцип  народът и интелигенцията са единно цяло, също както са тялото и главата на човешкия организъм.  Техният хармоничен съвместен живот е бил винаги основата за резултатни и  плодоносни дела в рамките на нацията.  Но по какъв начин се развиват взаимоотношенията при тях при социализма? 
            С идването си на власт, комунистическата партия установява диктатура на пролетариата.  Чрез тази диктатура тя  подсигурява развитието на обществото до положение, в което получава пълен монопол над властта.  Постигайки това компартията започва да диктува живота в обществото.  По някаква никому неизвестна “историческа необходимост” тя се самообявява за ръководна сила на работническата класа, селяните и цялото общество.  Провъзгласява се за единствен защитник на народните интереси.  В същото време тази партия обявява интелигенцията за неспособна да води самостоятелна политика.  Тя  можела да служи само на тези сили, които властват в обществото.  Посредством тези цинични и безскрупулни твърдения комунистическата партия се вклинява като туморно, чуждо тяло между интелигенцията и народа.  Независимо от самообявяването на партията за авангард в обществото, необходимостта от интелигенцията, като ръководна сила в управлението на страната, не отпада.  Нейните познания и умения, почти винаги,  са били незаменими във всяка работа.  Но по силата на ръководните си догми компартията обявява интелигенцията за директно подчинена на нея сила.  Същото важи и за народа.  Пряката връзка между интелигенция и народ е прекъсната.  Единствен посредник остава властващата партия.  При това не трябва да се забравя, че  всичко това се извършва в условия на физическо и духовно насилие над обществото.  Съществуващите дотогава взаимоотношения между народа и интелигенцията са разбити изцяло.  На тяхно място започват да се налагат и насаждат нови, “социалистически” отношения на живот.  Естествените критерии, средства и лостове за водене на всякаква трудова дейност са унищожени.  Премахва се материалната заинтересованост като стимул за трудещите се.  Качествата и способностите престават да бъдат определящ фактор, както при подбора на работниците, така и при назначаването на ръководни кадри.  Конкуренцията се изключва като двигател на развитието и прогреса.  Вместо това определящи характеристики за хората в обществото стават- партийната принадлежност, социалния произход, социалната принадлежност и привилегиите, верността към партията и комунизма, послушанието, готовността за слугуване, раболепието.  От абсурдните изисквания се оказва, че се облагодетелстват неспособните, мързеливците, безочливите и рогачите.  Просто те най-бързо се пригаждат към обстановката.  Чиновническите и ръководни места се обявяват негласно за дирибейски  и на тях не се лансират способните, а партийните членове.  Въобще, ако не си партиен член нямаш шанс за развитие в обществото.  В университетите учат не най-способните, а тези с привилегии и връзки.    Но при образованието има още нещо много тъжно.  Поради пренебрежителното отношение от страна на управниците към интелигенцията малко хора отиват да следват заради образованието и науката.  По-скоро определящо е широко разпространеното “Учи за да не работиш”.  И младите не само че учат за да  не работят, но и доста малко внимание обръщат на учението докато следват.  Това води до слаба професионална подготовка, а оттам страда цялата държава.  Този вътрешен абсурд на социализма, който се дължи на абсурдността на строя, се използва много умело от властниците, за да се всяват омраза и злоба между интелигенцията и народа. 
            В производството се създават огромни предприятия и заводи, които не само унищожават природата и тровят хората, но също така изпитват недостиг от  работна ръка.  Като постъпва на работа там, работникът пита: “Какво ще получавам?” , а не се интересува каква работа трябва да върши, за да получи трудово възнаграждение.  По този начин биват опорочавани и трудовите хора. 
            Друг бич, който изкривява взаимоотношенията в обществото това е уравновиловката.  От една  страна тя и абсолютния монопол от друга са големите сили, които пораждат социалната несправедливост.  Несправедливостта пък поражда недоволството и омразата.  В началото те са били овладявани  поради страха от репресивния апарат и насилие.  Впоследствие, обаче,  набира скорост социалната демагогия.  С нея се разнообразяват и формите за подчиняване на народа и интелигенцията-наставленията,  опекунството, подкупничеството, духовното тероризиране.  Административно-бюрократичните непроизводствените длъжности са на пряко  подчинение на партията.  Дават им се добри заплати и известни привилегии като в замяна се изисква безпрекословно подчинение.  За непослушните е измислен раздутия до пръсване репресивен апарат, който в материално отношение е доста по-облагодетелстван в сравнение средния българин.  И няма защо да се учудваме, че подкупничеството върши такава добра работа  след като с негова помощ  са подчинени  голяма бюрокрация, художествено-творческата интелигенция, журналистиката, културата, милицията, армията, та дори Народното събрание. 
            В стремежа си да утвърдят абсолютната си власт управниците разбиват  народа на групи и групички.  Посредством обществени, политически и профсъюзни организации, които са им изцяло на подчинение, комунистите  поставят под контрол цялото население.  Така с  пълна сила в обществото действа принципа: “Разделяй и владей” .  Недоволство и омраза има, но чрез многобройните звена и механизми, те се насочват вътре между народа.  Добра работа на  управниците в случая вършат политическата неграмотност и невежеството, които отвеждат хората до удовлетворяване единствено на низките си амбиции и страсти.  Това развихряне на ниските страсти освобождава управниците от необходимостта да бранят властта си с методите на  насилствената саморазправа. 
            Поставени в  такива условия и народът и интелигенцията се израждат.  И при едните и при другите в следствие нормите на живот възникват много деформации и недъзи.  Те също биват  сполучливо използвани за противопоставянето на различните социални групи помежду им.  При невъзможност така  да се погаси напрежението от несправедливостта  се използва насилието. 
            Накъдето и както да се простираме и анализираме живота около нас виждаме, че абсолютната монополна власт погазва свободата, творчеството, инициативата на хората.  Превръща личните интереси на управниците в обществени интереси и  по този начин откъсва личните от обществените интереси в държавата.  Диктатурата е доказан от историята начин за тероризиране на обществото.  Пряко, това става чрез репресивния апарат, а косвено, посредством нарушаването на естествените връзки във всички сфери на държавата. 
            България пропада не защото няма работници, а защото няма управници.  Вместо интелигенция, която умело да ръководи – партийни членове в ролята на верни слуги.  Животът с  пълна сила доказа, че и най-упоритите и неуморни усилия на един народ могат  да бъдат пропилени и  последвани от упадък и разруха, когато управниците са некадърни.  Значи първото задължение на народа е да избере и постави най-способните хора за ръководители и чак тогава да се запретне за усилена работа.  В противен случай той няма да има гаранция  за резултатите от своята работа.  Досега народът в България не е имал сили да се бори за своите интереси.  Макар и да е клеветена, поругавана, оплювана, подтискана, малтретирана за неговите интереси се бори една шепа интелектуалци.  Тази група хора, може би най-жертвоготовната, не застана зад собствените си егоистични интереси, а зад интересите на целия народ.  Това още веднъж идва да покаже необходимостта от единство между народа и интелигенцията.  Тяхна основна обединяваща потребност е свободата.  Точно тя им се отнема от диктатурата на компартията, която чрез диктат цели да подчини на собствените си интереси целия живот в обществото.  При всяка една жива нация, народът не може без интелигенция и интелигенцията не може без народа.  Всяка една  партия, която налага диктатура в обществото им отнема свободата и затова е техен непримирим враг. 
            Съвременната епоха е време на бурни и динамични процеси в обществото.  Те са свързани главно с модернизацията на технологиите и производството, автоматизацията и електронизацията.  Чрез големи компютърни системи са свързани развитите  цивилизовани държави.  По тях се осъществяват контакти, разменя се информация, извършват се финансови операции.  В Япония научни колективи градят планове как в бъдеще могат да завладеят чрез монополизиране продажбите на интелект.  Всяка професия и дейност изисква все по-голяма информация, а тя от своя страна сближава обикновения и висококвалифицирания труд.  Това обединява народа и интелигенцията във все по-еднородна маса.  Продуктивният специалист е около 8  пъти по-производителен в труда си от обикновения работник.  Така поне учат по скамейките на Висшия икономически институт  Карл Маркс  в София.  Това не пречи, обаче, само развития социализъм да си служи с  методи на работа от периода малко след каменната ера. 
            Насаденото пренебрежение  и несъобразяване с интелигенцията е израз на социално невежество и висша безотговорност пред бъдещето на нацията.  Истинската интелигенция е най-жадната за знание и най-образованата част от народа, неговата будна мисъл и съвест.  Закономерно е в едно свободно общество тази част от народа да бъде негов ръководител.  А такъв способен и умен ръководител е необходим, защото досегашните методи на управление са изправили страната пред упадък и разруха.  Не е необходимо интелигенцията да бъде вярна на някаква партия, а като изпълнява съвестно и всеотдайно задълженията си тя трябва да служи на интересите на нацията.  Пряката връзка между народ и интелигенция трябва изцяло да бъде възстановена, за да може страната да заживее като здрав и хармоничен организъм.  На всеки организъм е необходимо както физическо, така и духовно здраве.  Тъй като природата на човека е съзнанието, то от голямо значение е духовната жизненост  както на отделния индивид, така и на обществото като цяло.  Пътят към тази жизненост е непрекъснатия стремеж на човечеството към развитие и съвършенство.  Подобен стремеж довежда човешкото съзнание до най-чистите идеали на цивилизацията- свободата, справедливостта и добродетелността.  Те единствено биха могли да бъдат съкровени цели на интелигенцията и народа, а тяхното осъществяване на дело води обществото към благоденствие и добруване.  Това са и общите цели на човечеството, което още по-ясно и категорично подчертава необходимостта от пълно единство между народ и интелигенция.  Само обединените усилия могат да доведат до осъществяване на съкровеното желание на всички – ПРОЦЪФТЯВАНЕ НА НАЦИЯТА. 


РАДОСВЕТ  Н. КАЗАКОВ



Няма коментари:

Публикуване на коментар