четвъртък, 23 октомври 2014 г.

В практиката критичното мислене трябва да завършва с убедителни резултати

Проблемът на свободомислието и идейното мислене в България е, че ги получаваме в наследство убити. От това кога и как успеем да ги върнем към живот и да ги развиваме като активен фактор в общественото пространство, който ни дава общи сили и воля, зависи коренната промяна към по-добър живот на българското общество.

Социологическите изследвания водят до факти и резултати, които правят моментна снимка на настроенията и мисленето, но когато най-важното за обществото е коренната промяна към добро, тези изследвания не могат да подскажат нищо за нея. За коренната промяна са нужни съвсем нови идеи, обяснения, решения, които да казват какво и как да се прави, за да се скъса с лошото настояще, след което да се намират хора и организации, които да убеждават хората и да печелят доверието и подкрепата им, за да бъдат осъществявани и постигани успешно желаните резултати на дело на национално ниво. Да не говорим че има доста социологически изследвания, които биха могли да бъдат използвани, за да ни отказват от промяната и така да пречат изцяло за подобряването на живота около нас. Така че ако не можем да раждаме полезните поуки и обяснения, няма да можем и да използваме резултатите от изследванията за общо добро и можем даже да си вредим на тяхна основа, без да го съзнаваме.


Когато проблемите на обществото произтичат от елита, просто защото той отговаря за мисленето в него, но се прехвърлят върху гърба на народа и този модел на мислене и поведение се възприема и разпространява преобладаващо в общественото пространство, тогава явно става дума за създаване и възпроизвеждане на грешно мислене, което не се съзнава, от което произтича невъзможността да развиваме общи воля и сили да го осмисляме в името на промяната. Така липсата на самосъзнание ни поставя в положението сами да пречим и вредим на развитието си, но да не го съзнаваме. Очевидно в това положение най-важна, нужна и полезна става самокритиката, защото само тя е в състояние да ни спаси и да ни покаже изхода.

Ако сме блокирали на нивото на невежеството, некадърността, безсилието в стремежа към положителната промяна в новите условия на живот, би било нелепо да търсим спасение в самоизмамата, защото тя може да ни успокои за миг, но не може да ни доведе до желаните резултати и ни поставя в положение на незнание и неумение по отношение на създаването и развиването на динамиката на социалната промяна. А може би, точно защото прекалено много целия ни обществен живот е организиран около самоизмамата, се оказваме в положението на нацията, която е една от най-нещастните на света, тъй като самоизмамата ни поставя в ролята на общност, която сама си пречи и вреди, но отхвърля отговорността за това и така не може да се поправя и променя. Оттук ставаме жертва на собствените незнание и неумение да направим преход от лошо към добро, колкото и да ни се струва невероятно на пръв поглед и да се инатим да го отхвърляме като обяснение. 

Като се инатим да отричаме лошото наследство от близкото минало, няма как да се освобождаваме от него. Така ако сме наследили духа на самоизмамата в общественото пространство, като средство за изход от проблемите, а тя не само не ги решава, но и ги задълбочава и множи, тогава се нуждаем от самокритичността и от прехода от самоизмамата към самокритичността, защото само така ще можем съзнаваме нуждата да поемаме отговорност за лошото, макар да сме го получили в наследство от другите, защото това е важно за подновяване на циклите в политическия живот. Но докато не развием самосъзнанието и самопознанието за това, промяната ще бъде невъобразима и непостижима цел, за която няма да можем да генерираме нито общата воля, нито общата енергия. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар